„Особистість в спілкуванні”

Мета: сприяння  взаєморозуміння у класі та усвідомлення учасниками своєї поведінки; формування вміння позитивно вирішувати конфлікти.
Завдання:
      -   ознайомити учнів з поняттям „конфлікт”
-         ознайомити зі стратегіями виходу з конфліктних ситуацій
-         формувати вміння знаходити взаєморозуміння з людьми

Учні діляться на групи (весна, літо, осінь, зима).

Вправа „Не хочу хвалитися, але я...”
Кожен учасник по черзі називає своє ім’я та продовжує фразу.

Вправа „Я починаю розмову”
Кожен учасник з групи має привітатися один з одним...
-         як давні друзі
-         начебто ви дуже скривджені цією людиною
-         як з великим начальником
-         як із людиною, із якою на вас чекає тривала подорож.

Вправа „Скринька непорозумінь”
Групи отримують конфліктну ситуацію і спосіб виходу із неї. Потрібно вибрати варіант вирішення проблеми, проаналізувавши можливі шляхи виходу із складної ситуації, і поставити сценку відповідно обраного шляху подолання труднощів. Всі учасники обговорюють побачене.

Ситуації
1.     Учитель перевіряє домашнє завдання. Дійшла черга і до Олега. Андрій Іванович, перевіряючи роботу учня, сказав: „Та що ж це таке? Цей нездара знову не зробив як слід, написав у зошиті так, що нічого не розбереш!”

2.     Один учень каже іншому: „Я ніколи не сидітиму з тобою за однією партою: розляжешся, як слон, а мені незручно писати!” Інший відповідає ...

3.     Іде урок, учні виконують завдання. Раптом один учень починає стукати ручкою по парті. Учитель робить зауваження: „Сергію, не стукай, будь ласка, по парті, виконуй завдання.” Сергій відповідає: „Чому знову я? Знову крайній! Ви що, бачили?!”         - Яка реакція вчителя на слова Сергія?

4.     Мама прийшла з роботи і каже доньці: „Скільки можна говорити? Поприбирай за собою, порозкидала все, неначе смерч пронісся у квартирі! Не дівчина, а нещастя якесь! Кажеш, а їй, як об стіну горох!”         - Яка реакція дівчини?

Способи виходу з конфлікту
-         „Черепаха” (ухиляння).
Втікають і ховаються у свій панцир, щоб уникнути конфлікту. Вони відмовляються від власних цілей і тримаються осторонь як і від суперечливих питань, через які виникає конфлікт, так і від людей, причетних до суперечки. Вони вважають, що вирішувати конфлікт – річ безнадійна. Ім. Легше втекти від конфлікту, ніж зустрітися з ним.

-         „Лисиця” (компроміс).
Невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках із людьми. „Лисиці” шукають компромісу. Вони жертвують частиною своїх домагань під час конфлікту й переконують іншого поступитися теж якоюсь частиною своїх цілей. Вони шукають такого рішення, щоб обидві сторони отримали „золоту середину”. Вони готові пожертвувати заради досягнення згоди для спільного добра як частиною своїх домагань, так і стосунками.

-         „Акула” (примус).
Намагаються переконати опонентів, силоміць примусити їх розв’язувати конфлікт. Для „акул” найголовніше – власні цілі, а стосунки з людиною  для них другорядні. Вони будь-якою ціною готові досягати свого. Їх мало хвилює, чи вони комусь подобаються. Переконані, що конфлікти вирішуються тоді, коли хтось перемагає. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи або погрожуючи їм із позиції сили.

-         „Сова” (переговори).
Дуже високо цінують власні цілі і стосунки. Вони розглядають конфлікт як проблему, яку треба розв’язати, і шукають таке рішення, яке б задовольнило і їхні власні цілі, і цілі сторони. „Сови” сприймають конфлікти як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. Не заспокояться, доки не буде знайдено рішення, яке б задовольнило й їх самих, і іншого.

-         „Плюшевий ведмедик” (згладжування).
Для них найголовніше – хороші стосунки, а власні цілі не мають для них великого значення. Вони прагнуть усім подобатися, щоб усі їх любили й цінували.



Вправа „Горіхи”
Інструкція. Перед вами лежить мішечок з горіхами. Я прошу кожного з вас взяти по одному горіху, а потім протягом хвилини уважно роздивитися свій горіх. Через хвилину всі горіхи будуть складені знову в мішечок.
Після того, як горіхи повертаються в мішечок, перемішуємо, висипаємо і просимо кожного учасника знайти свій горіх. Коли це виконано, відбувається обговорення: за якими ознаками вдалося знайти саме свій горіх.
За підсумками обговорення проводиться аналогія між горіхами і людьми.:
„І ті, й інші у натовпі на перший погляд виглядають однаково, а для того, щоб побачити особливість кожного, потрібен час, потрібно придивитися. Про цінність горіха, як правило судять з того, що знаходиться у нього всередині. Можливо, ззовні дуже гарний горіх, а всередині – абсолютно пустий. І навпаки. Так буває і з людьми, тому не треба судити про людину за зовнішніми ознаками. У горіха дуже тверда шкаралупа, і вона потрібна йому для того, щоб захищати ніжну серцевинку. Багато хто з людей теж вирощує навколо себе шкаралупу, щоб відчути себе в безпеці, і не відразу відкривається іншим, для цього потрібен час.”

Рефлексія заняття: В нашому повсякденному житті можуть виникати конфліктні ситуації. Але якщо ви прагнете добра і любові, то потрібно контролювати свої негативні думки та вчинки.

Вправа „Ваші побажання”
Усі учасники беруться за руки і по колу говорять про свої емоції та висловлюють побажання іншим.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ГОТОВНОСТІ ДИТИНИ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛІ