«Себе пізнавай – професію обирай!»


«Себе пізнавай – професію обирай!»

 

Знайомство.

Назвати своє ім’я та якість, яку ви цінуєте в людині, товаришеві.

 

1.Вправа «Хто є хто?»

У ряді основних факторів вибору професії є наступні:

Інтереси

Здібності

Темперамент

Характер

      Кожен з вас співвідносить свій образ з різними професіями. Вправа буде полягати в тому, щоб співвіднести образ своїх товаришів, на підставі знання вас один про одного, з названими професіями.

      Інструкція: «Зараз я називатиму професії, кожен впродовж декількох секунд повинен подивитися на своїх товаришів і визначити, кому ця професія підійде найбільшою мірою.

      Далі я плесну в долоні і усі по команді одночасно повинні показати рукою на вибрану людину.»

      Показавши рукою на свого товариша, усі повинні на якийсь час завмерти, а ведучий по черзі підраховує, скільки рук показує на кожну людину, тобто чий образ, на думку більшості гравців, найбільшою мірою відповідає цій професії.

Дизайнер

Письменник

Лікар

Вчитель

Менеджер

Косметолог

Психолог

Продавець

Архітектор

Диктор

Фармацевт

Поліцейський

Юрист

Каскадер

Перукар

Бібліотекар

Економіст

Драматург

Підприємець

 

 

 

 

2.Гра – проект «Моє професійне містечко».

Вибір професії – це друге народження людини. Це питання досить складне й серйозне. Адже вибір професійного шляху багато в чому визначає нашу долю. Кожна окремо взята професія – це цілий світ, цікавий і незвичайний.

Інструкція: створити своє містечко з його інфраструктурою, дати назву містечку. Подумати, які професії будуть потрібні для забезпечення нормального існування жителів цього містечка. Для роботи використовуйте матеріал, який у вас на столах.

Після цього виберіть спікера від кожної групи, який буде презентувати проект.

Захист проектів. Обговорення.

        

3. Робота над темою заняття

Сьогодні ми поговоримо про специфіку вибору професії та типові помилки при її виборі.

 Інформаційне повідомлення

У розвинутих країнах до цього кроку готують з раннього дитинства і в школах викладають спеціальні дисципліни з підготовки до життя, вибору професії і побудови кар’єри. У наших школах, на жаль, цьому питанню майже не приділяють уваги, хоча всі добре розуміють, що щастя кожної людини залежить саме від правильного вибору професії. Професію слід вибирати свідомо, обдумано, враховуючи свої інтереси, нахили, здібності, внутрішні переконання, стан здоров’я, потреби суспільства у кадрах. Вибір професії – тривалий пошук і його необхідно правильно організувати. Тому ми хочемо допомогти тобі зробити правильний вибір у житті, адже існує багато цікавих, творчих, необхідних професій, тобі лише потрібно вибрати ту, яка до душі, яка зробить тебе щасливою людиною і тут найголовніше – не схибити!!!

    Тому для початку визначимось з чого необхідно починати вибір професії?

Перш за все, ти маєш ознайомитись із алгоритмом вибору професії:

   Алгоритм вибору професії

   Кожна людина хоча б раз в житті обирала собі професію. Для прийняття правильного рішення при виборі професії тобі необхідно враховувати ряд факторів – власні побажання, психологічні особливості та можливості, Не слід забувати й про потреби ринку праці. Для цього існує так звана “формула вибору професії”, яка в загальному вигляді показує первинний алгоритм прийняття оптимального рішення в поєднанні наступних компонентів: “хочу” – “можу” – “треба”. Розкриємо коротко суть цих компонентів.


I. ”Хочу”
– намагання особистості, тобто твої інтереси, нахили, мотиви, плани, професійні наміри. Це те заняття, яке ти робиш з інтересом, з бажанням, за власною ініціативою (як у школі, так і в позаурочний час). Якщо вибрана справа подобається, то ти охоче будеш працювати, підвищувати свою кваліфікацію, користуватися авторитетом, і в результаті, більше зароблятимеш.

II. ”Можу”
– можливості особистості, тобто твій стан здоров’я, наявний досвід (знання, вміння. навички), психофізіологічні якості, здібності до різних видів діяльності. Наприклад, в якихось справах ти більш успішний, довго можеш займатися цією справою не втомлюючись, а в інших, навпаки, швидко починаєш нервувати, сердитись, у тебе нічого не виходить.

III. “Треба”
– потреби суспільства, тобто твої уявлення про обов’язок, моральні установки, ціннісні орієнтації, знання світу професій і про перспективні спеціальності, які користуються попитом на ринку праці, і вірогідність працевлаштування за обраною професією. Слід врахувати, що отримання статусу безробітного – невиграшний початок трудової кар’єри. Тому вибираючи професію потрібно узгодити свій вибір з потребами суспільства в кадрах, кон’юнктурою ринку праці.

Але кінцевий оптимальний вибір своєї професії можна зробити тільки тоді, коли ти проаналізуєш всі компоненти формули вибору професії і співставиш їх між собою та з вимогами професії до людини і вони співпадуть між собою хоча би частково.

 

 

 

 

 

Описание: http://kariera.in.ua/img/dovidka/shema_001.png

Як тобі уже стало зрозуміло, вибір професії – це складний і відповідальний крок у житті кожного, тому його потрібно робити свідомо й обдумано. Ти вже ознайомився з формулою вибору професій, яка показує первинну логіку вибору професії. Досягнути ж своєї мети тобі допоможе детальніший алгоритм цього вибору, який передбачає наступні кроки.

 

Давайте  ознайомимося із класифікацією професій за Дж.Л.Голландом.

Інформаційне повідомлення

Кожна професiя створює певне середовище. Звичайно, не сама по собi, а за допомогою людей. Представники однiєї i тiєї ж професiї – особи багато в чому подiбнi, мають спiльнi погляди, нахили. У багатьох подiбних ситуацiях вони реагують однаково i цим створюють певне професiйне середовище. Розглянемо ці середовища детальніше.

          Методика Д. Голанда визначає ступінь зв`язку типу особистості з сферою професійної діяльності, до якої у неї природні нахили.

          Люди переважно прагнуть знайти середовище і професію, які дозволили б їм краще розкрити свої здібності, виразити свої інтереси, ціннісні орієнтації. Виходячи з цього, Д. Голланд виділяє шість типів особистості:

-        реалістичний,

-        інтелектуальний,

-        соціальний,

-        конвенційний,

-        підприємницький,

-        артистичний.

Відповідно до зазначених типів особистості виділено і шість типів професійного середовища з аналогічними назвами.

          З точки зору вибору професії сутність методики Голланда полягає в тому, що успішність професійної діяльності, задоволеність нею і залежить у першу чергу від відповідності типу особистості типові професійного середовища. Представники тієї чи іншої професії за певними психологічними характеристиками більш – менш однорідні. Кожна професія приваблює до себе людей, яким притаманні спільні інтереси, погляди, нахили, певні психофізіологічні властивості та ін. Оскільки представники кожної професійної групи характеризуються певною подібністю, то в багатьох ситуаціях вони реагують достатньою мірою однаково, створюючи тим самим своє інтерперсональне середовище. Таким чином, правомірно стверджувати наявність моделюючого людину професійного середовища.

Отримана таким чином модель дозволяє охарактеризувати людину з точки зору її більшої чи меншої схильності бути зарахованою до того чи іншого типу особистості.

          Поведінка людини залежить від її особистісних властивостей, а також від оточення того середовища в якому вона діє. Професійним типам особистості відповідають моделі професійного середовища. До останнього належать і люди зі своїми домінуючими рисами. В загальних рисах моделі професійного середовища, що відповідають певним типам особистості, виглядають таким чином:

         РЕАЛIСТИЧНЕ ПРОФЕСIЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ. Завдання його конкретнi, рiшення передбачають наполегливiсть, силовий натиск. Переважають психомоторні навички, а соцiальнi навички потрiбнi в незначнiй мiрi – тiльки для того, щоб передавати i сприймати словеснi iнструкцiї. Представники цього середовища займаються конкретними матеріальними обєктами (інструментами, матералами, машинами та механізмами, тваринами тощо): диспетчер, механнік, електрик, інженер, агроном, фермер, садівник, водій тощо.

IНТЕЛЕКТУАЛЬНЕ ПРОФЕСIЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ допускає швидше iнтелектуальний тиск, який потребує наявностi абстрактного мислення, творчих, аналітичних, логічних та гуманітарних здiбностей, тобто орієнтується на розумову, переважно наукову, пошуково-дослідницьку працю. Мiжособовi стосунки при цьому вiдiграють незначну роль, зводяться до передачi та сприйняття складних словесних конструкцiй. Це середовище представляють такі професії: науковий співробітник, фізик, математик,біолог, геолог, астроном, історик, хімік тощо.

СОЦIАЛЬНЕ ПРОФЕСIЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ передбачає наявнiсть вмiнь розбиратись у поведiнцi людей i навчати iнших, вимагає постiйного особистого спiлкування з ними. Для цього необхiдно комунікативні вмiння, красномовнiсть та гуманітарні здібності. Представниками цього середовища є: вчитель, вихователь, лікар, офіціант, бармен, працівники мілції та прокуратури тощо.

КОНВЕНЦIЙНЕ ПРОФЕСIЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ (умовне). Для розв'язування задач, якi в ньому виникають, необхiднi здiбностi до обробки конкретної рутинної та цифрової iнформацiї, тобто виконуються розрахунки за встановленою схемою. Його представники є слабкими організаторами та керівниками, надають переваги канцелярським видам роботи. Здатнiсть до спiлкування може бути розвинута дуже слабо. Це середовище представляють такі професії: бухгалтер, програміст, оператор, економіст, податковий інспектор, стенографіст тощо.

ПIДПРИЄМНИЦЬКЕ ПРОФЕСIЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ. Представники цього середовища обирають мету та завдання, що дозволяють їм виявити енергію, підприємливість, ентузіазм тощо, реалізувати потяг до пригод. Вербальні здібності у них перевалюють над інтелектуальними та математичними, вони повинні володiти красномовнiстю, мати добре розвинутi соцiальнi навички, вмiти розбиратись в мотивах поведiнки людей. Спецiалiсти цього середовища повинні керувати iншими людьми. Це: директор, адміністратор, товарознавець, суддя, журналіст, телерепортер, менеджер, дипломат, продюсер тощо.

АРТИСТИЧНЕ ПРОФЕСIЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ характеризується рiшенням завдань i проблем, якi передбачають наявнiсть художнього смаку i творчої уяви. Його представники ухиляються від чітко структорованих видів діяльності та фізичної праці. Складнi завдання вирiшуються переважно за допомогою фантазiї. Гуманітарні та артистичні здібності переважають над математичними. Всi свої знання, емоцiї людина в цьому середовищi прагне присвятити досягненню конкретної мети. До нього відносяться такі професії: художник, модельєр, актор, фотограф, реставратор, хореограф тощо.

 

Рефлексія заняття.

       

Домашнє завдання: пройти тестування на платформі Всеукраїнського проєкту з профорієнтації та побудови карєри за методикою  професійної спрямованості особистості Д. Голланда.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ГОТОВНОСТІ ДИТИНИ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛІ